Dachau !!!

          Igår ringde mitt 15-åriga barnbarn och berättade  att om några timmar så skulle planet lyfta  mot Tyskland. 
Farmor , det känns lite konstigt att resa till det landet där du är född. Vet du, att på onsdag ska vi till koncentrationslägret Dachau, farmor känner vi någon som har blivit avrättat där ??
 
En underlig känsla sprider sig i kroppen , tankarna flyger helt okontrollerat iväg och jag kan se min " mormor" framför mig. Hennes mörka ögon som kunde borra sig in i en liten flickas ögon, jag såg hennes svarta lockiga hår och hennes breda vita leende. Mormor, du hade tur, du blev gömd under ett antal år i Berlin du överlevde......men alla de andra ???
 
Mormor berättade att när min biologiska mor var barn så tillhörde hon Hitlerjugend. Att tänka på annat än Hitler var otänkbart. Han genomsyrade det tyska folket och även de som inte sympatiserade med åsikterna  stod  i givakt, sträckte upp armen och ropade ut hälsningen. De som vågade trotsa förföljdes och trakaserades När jag var barn så matades jag med  olika historier om Hitlers storhet och fall.
Det tyska folket är fortfarande färgad och påverkad av sin historia.
Under våra resor genom Tyskland så har jag aldrig haft modet att besöka någon av koncentrationslägren.
Farmor, jag tycker det ska bli läskigt!
Se på allt annat roligt, lyssna på språket,se på omgivningen på allt det vackra, tänk på att det även är ditt arv, din historia.
Att vara tysk är absolut inget man går runt och skryter med. Det tog många år och många tårar innan jag kröp ut ur garderoben och erkände för mig själv och för andra mitt ursprung. Tyvärr kan man inte påverka sitt ursprung än mindre få det ogjort så det är väl bara att acceptera och erkänna.
Mitt kära barnbarn, farmor önskar dig en underbar resa med massor av positiva upplevelser och att du med stolthet kan berätta om ditt arv .. Puss
 
 
 
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp