Struten !!!

    Året var 1956 och allt hängde på struten. Storleken , innehållet och utseendet. Nu undrar ni säkert vad " struten " är och i vilket sammanhang.
 
Min första skoldag, Jag var 6 år och skulle inom några månader fylls 7. Klänningen som mormor sydde av sin avlagda var så fin  och blusen var ny. På ryggen fick jag en ränsel av äkta skinn och den skulle räcka skoltiden ut. Svarta lackskor och vita knästrumpor. Vad man inte kan se var att på ränselns högra sida satt det en liten krok och på den hände den lilla mathinken. Hinken blev oftast vår livlina från hunger till mättnad .Vi barn som kom från familjer som var " mindre bemedlade" fick gratís gröt inslevade i våra mathinkar. Oftast fick jag order att spara den för att ha som middagsmål vid hemkomsten. Det betydde fest för mormor , jag var mindre imponerad.
Men struten då ?
Jo den var just den dagen allt. På struten kunde man avgöra huruvida man hade det ställt, ju större strut desto högre status. Man kunde också göra som mormor , det är utsidan som räknas. Min strut var , vad jag minns, STOR. I mina tankar så släpade jag den med mig men i verkligheten så visade sig den vara ganska ordinär.
Dess innehåll var blandad med godis, papper, pennor sudd , allt som man kunde behöva i skolan. Min morbror var återförsäljare av Marabou choklad och donerade , icke säljbar , choklad till struten. Chokladen hade tappat både färg och smak men vem kunde ana det under det fina emballaget. Jag minns att vi stod på skolgården och bröstade oss med våra strutar, jämnförde och skröt, ibland tittandes avundsjukt på de som hade längre och mer påkostade strutar. I den ligan kunde jag aldrig spela.
Struten var det första som blev skiljetecknet mellan fattig och rik , om man nu kunde tala om rikedom på den tiden. I min klass var vi inte många som hade mor och far i familjen. Visserligen var kriget slut sedan 1945 men dess efterverkningar var påtaglig därav strutarnas storlek.. De flesta strutarna var storleksmässiga likvärdiga . Att vara utan strut var inte att tänka på . Jag vet inte om man fortfarande har " strutmetoden " i Berlin men att döma tillgångar efter en strut.... ..
Allmänt | |
Upp