När man blir en glad pensionär !!!!

När man är en glad pensionär........ Ja frågan är ju ; Hur glad kommer man att bli ?
Samhället rusar iväg och här står jag utan att förstå vad som händer. Att bara få kontakt med sjukvården, FK, eller andra instanser.
Tryck 1 tryck, 2 tryck,3 tryck ,efter 10;de alternativet så har man lyckats glömma de första. Nåväl då behöver man inte belasta den instansen. Det är bara att hoppas att behovet försvinner eller att någon av barnen kan hjälpa till. Som pensionär bör man ju inte ha något eget liv. Eftersom många inte klara av tex. bankärenden via internet så måste de anlita någon utanför. Kul med intergretet.
Att besöka toaletten på offentlig plats......Glöm det. Har du inte mobilen i beredskap och kan trolla fram koden som du kan öppna toadörren med, använd blöja..... inte alls kränkande.
För att inte tala om den ekonomiska delen. Inga x-tra vaganser och sannolikt så minskar pensionen för varje år.
Men vad ska man med pengar till då man ändå inte klara av att utnyttja samhällets funktioner. ?
Låter det negativt ? Icket ..det är dagens verklighet.
Att vara pensionär är att inte bli sedd, hörd eller uppmärksammas. Att inte ha en given plats inom den svenska sjukvården att stå vid sidan om och iaktar. Nu låter det som om jag generaliserar men den stora delen av våra äldre har det knepigt.på många sätt. Men jag tror att pensionärerna har blivit överlevnadsmästare ...lite Kajsa Vargs mentalitet;
Man tager vad man haver .Koka soppa på en spik osv.
Dagens samhälle är genomsyrad av teknologi som endast gynnar " eliten" . Jag tänker också på våra medmänniskor med olika funktionsnedsättningar vars liv blir svårare och svårare i och med att tillgängligheten till viktiga samhällsfunktioner minskas. Ibland undrar jag i mitt stilla sinne; Hur skall detta sluta ??
Själv har jag fortfarande möjligheter att utnyttja stora delar av det nya men frågan är ju hur länge ? Att barnen skall komma in och ta hand om sina föräldrar ....det kan bli en verklighet i den här utvecklingen eller avvecklingen.
Jag tänker i alla fall försöka ha kul så länge jag kan. Jag kommer att tillföra min vardag allt som ger mig lycka och jag hoppas kunna dela med mig till andra. Jag ska ta gubben i hand och tillsammans ska vi gå på pensionärens ojämna väg tills den tar slut.
 
 
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp